Klant
Amstermam
Disciplines
  • Art direction
  • Copywriting
  • Strategie
  • (Motion graphic) Design
  • DTP
Jaar
  • 2022

EEN SCHONE CAMPAGNE,
VOOR EEN BETERE AFVALSCHEIDING

Voor Dar (afvalreinigingsdienst van de gemeente Nijmegen) ontwikkelde wij een campagne die voor betere afvalscheiding zou gaan zorgen. De invulling van deze campagne kwam voor rekening van het character Winston. Winston is afvalcoach en dol op zijn werk. Winston is verre van ambtelijk, spreekt gewone mensentaal en maakt de informatieoverdracht voor bewoners fun en toegankelijk. De succesvolle campagne loopt al meerdere jaren met verschillende afvalstromen zoals; ‘gft-afval, plastic+ en recentelijk ook de luiers inzameling’.   

Deze verschillende afvalstroom campagnes zijn nagenoeg 360° fun en playful. Op social bijvoorbeeld ontlokken we interactie met swipequizes, AR-gamefilters en prijsvragen. Onze benadering valt te vergelijken met het Centraal Beheer model. Daar wordt een saai product (verzekeringen) aantrekkelijk behapbaar gemaakt. De drager daar is humor. Die van ons is dat ook met een toefje gamification.

CONTAINERHANGERS

Je container niet geleegd?! Dan zat er waarschijnlijk verkeerd afval in. We geven dat door middel van deze containerhangers aan. Op de achterzijde geven de inzamelingsmedewerkers aan om welk afval het gaat en waar dat afval wel thuis hoort. De toon is hier dus nog steeds optimistisch en fun.

RELEVANT EN OPVALLEND ZICHTBAAR

Ook in reguliere outdoor media zijn de campagnes relevant en opvallend zichtbaar. Zoals hier tijdens de feestdagen waarbij wij stuurde op het downloaden van de Dar-app. Hierin vinden inwoners de ophaaldagen en kunnen zij bij twijfel checken welk afval waar hoort.